Paweł Pierściński napisał:
„Droga KIELCE – WŁOSZCZOWA należy do typowych tras komunikacyjnych, jakich wiele w naszym kraju. Wszystko tu statystycznie średnie. Sama trasa, o fantastycznym, niewytłumaczonym technicznie kształcie zbyt ostrych miejscami łuków, jej nawierzchnia mimo modernizacji nie wszędzie jednakowo równa, gdzieniegdzie pozbawiona poboczy, znaki drogowe czasem nadmiernie zagęszczone, a czasem nieobecne, domy jednakowo „nowoczesne”, typowe i brzydkie, pojazdy i ludzie jednostajnie dążący w różnych przeciwstawnych kierunkach, kapliczki na skróconych wiekiem słupkach, krajobrazy szare, niezmiennie „pracujące na kawałek chleba” z niebem pochylającym się nad tą ziemią.
Wystawa fotografii dokumentalnej ma za zadanie przedstawić bez komentarza i oceny prawdziwy stan polskiego krajobrazu, bałagan i natłok elementów bez określania hierarchii ważności ani też walorów wizualnych ZNAKÓW. Dla przejrzystości obiekty zgrupowano na 25 planszach tematycznych, co pozwala zestawić formę i częstotliwość występowania elementów w krajobrazie.”
Do twórczego dialogu z Mistrzem Kieleckiej Szkoły Krajobrazu zgłosiło się 20 fotografików. Każdy z nich swoje twórcze działania zmuszony był poprzedzić etapem wręcz „detektywistycznym”. Droga z Kielc do Włoszczowy uległa bowiem sporym modyfikacjom – łącznie z częściową zmianą trasy na kilku odcinkach. Obrosła także w nową infrastrukturę oraz w liczne znaki rosnącej zamożności, zarówno państwa, jak i jego obywateli. Wszyscy uczestnicy dostosowali się do drugiego punktu systemu identyfikacji zdjęć Pawła Pierścińskiego: na jego planszach, pod każdym zdjęciem pierwsza cyfra oznacza numer archiwalny fotografii (z 847 wykonanych – z których na wystawie pokazanych zostało 364), druga – kilometr ze szkicu sytuacyjnego trasy, na którym została wykonana.
Całość nowej wystawy poplenerowej „Konteksty – KIELCE WŁOSZCZOWA 2020”, pokazana w konfrontacji z oryginalną wystawą Pawła Pierścińskiego, nie tylko uświadamia ogrom – na miarę skoku cywilizacyjnego – zmian, jakie zaistniały w Polsce. Dostarcza także przyjemności obcowania z wieloma znakomitymi zdjęciami, zarówno klasyka polskiej fotografii krajobrazowej, jak i inspirujących się nimi artystów. To również cenny dokument i twórcze wyzwanie; mamy nadzieję, że za kolejne 40 lat ktoś je podejmie i zechce trzeci raz fotograficznie zdiagnozować ten fragment polskiej przestrzeni…
Stanisława Zacharko-Łagowska
UCZESTNICY WYSTAWY
- Paweł Pierściński / Kielce
- Robert Andre / Konin
- Janusz Drobisz / Zakopane
- Joanna Feil / Sopot
- Damian Ganszczyk / Zabrze
- Iwona Germanek / Bojszowy
- Paweł Jańczyk / Kielce
- Anna Kaleta / Kielce
- Stanisław Zbigniew Kamieński / Radom
- Ryszard Karczmarski / Chełm
- Waldemar Kozub / Kielce
- Tomasz Kozłowski / Kielce
- Małgorzata Sajkiewicz-Kręt / Kielce
- Grzegorz Sideł / Kielce
- Krystyna Tomaszuk / Białystok
- Marek Tomaszuk / Białystok
- Wiesław Turno / Końskie
- Zofia Turno / Końskie
- Stanisława Zacharko-Łagowska / Kielce
- Dariusz Zakrzewski / Mikołów
- Krzysztof Zając / Kielce
Opracował Krzysztof Zając
Szanowni Państwo.
W związku z decyzją rządu RP od 7 do 29 listopada br. galerie sztuki są zamknięte. Wernisaż wystawy „Konteksty – KIELCE WŁOSZCZOWA 2020” zaplanowany na 14 listopada br. w Biurze Wystaw Artystycznych w Kielcach, nie odbędzie się.
O ewentualnym nowym terminie otwarcia wystawy poinformujemy wkrótce.
Fundacja im. Kieleckiej Szkoły Krajobrazu.
Wystawa „Konteksty KIELCE WŁOSZCZOWA 2020” w mediach:
Relacja radiowa – RADIO KIELCE
Relacja telewizyjna – TVP 3 KIELCE
Artykuły prasowe – ECHO DNIA KIELCE , PORTAL INFORMACJI KULTURALNEJ KIELCE